Intervju med illustratör Andreas Raninger

 Det går inte att överdriva betydelsen av ett snyggt omslag. Det sägs att man aldrig ska döma en bok efter omslaget. Och det är sant. Ändå är det så vi gör hela tiden. Man kan ha världens bästa bok, men om omslaget inte är lockande kommer den ändå inte att få så många läsare.

När jag bestämde mig för att ge ut Munins skärvor så började jag därför omedelbart söka efter en duktig illustratör. Jag surfade runt på ett stort antal sidor och såg många talangfulla konstnärer. Men det var när jag hamnade i Andreas Raningers galleri som jag bara visste att jag hittat rätt. Men vem är han? Roligt nog ställde han gärna upp på en liten intervju.

Hur länge har du målat, och hur kom det sig att du började?

Jag har ritat sedan jag var 8 år. Vid 14 år började det bli en hobby. Rollspel & skivomslag var de stora inspirationskällorna med illustratörer som Rodney Matthews, Boris Valejo, Keith Parkinson & Michael Whelan. Jag började köpa olika böcker ur Walter Foster serien och hårdpluggade färgteori. Att jag började måla var att jag i tredje klass blev kritiserad för att rita dåligt av några klasskamrater. Så det ville jag ju ändra på.

När gick du över till digital målning, och varför?

Sent på hösten 2011 började jag med program som Photoshop Essentials & Krita. Jag gjorde ett impulsköp och köpte ett ritbord, Wacom Intuos 4 L. Jag hade ett Thrust ritbord sedan tidigare men tyckt att det var besvärligt att måla med det. Med det nya ritbordet så hade man en helt annan kontroll och det blev nådastöten för oljemåleriet. Att måla med olja är omständigt och speciellt om man inte har tålamod att vänta på att lagren ska torka. Ett måleri kunde ta fyra veckor och att hålla inspirationen uppe så pass lång tid var mycket besvärligt. Lösningsmedlen var också en bidragande orsak till att jag slutade med traditionellt måleri. Digitalt måleri har en massa fördelar framför traditionellt. En del fördelar är t.ex. alla typer av penslar som man kan skapa, man kan använda sig av de flesta tekniker. Traditionella penslar, airbrush och fotomanipulering. Behöver du en harmoniserad palett så plockar du färgerna från en bild var färger du tycker om. Inget manuellt blandande. Den främsta fördelen är att det går snabbt. En tavla som förut tog 4 veckor tar i dag 4 timmar. Helt suveränt om man inte har mycket tid efter jobbet. Det är bara att starta datorn och köra igång.

När man tittar på ditt galleri så är det slående hur många motiv som är SF eller fantasy. Varför målar du helst den sortens bilder?

Jag gillar mystik, drömvärldar och rymden. Jag har en inre längtan efter det storslagna äventyret och ett bra sätt att få uppleva det är att skapa det själv. Egentligen är jag väldigt bunden till där jag bor och inte speciellt intresserad av att resa omkring men i fantasin är allt möjligt och dessutom behöver man ju inte själv riskera att råka ut för några tråkigheter.

Du har gjort ett antal bokomslag vid det här laget, och fler är på gång. Vad är det bästa med att illustrera böcker?

Det är roligt att överraska författaren med ett riktigt bra omslag som från början till slut inspirerar till att skriva fler böcker. Riktigt roligt blir det när man tillför något spontant i bilden som får författaren att ändra något i boken efter bilden. Det bästa med att illustrera böcker är att få lyfta fram författarens bok så att den kan fånga sin publik redan på hyllstadiet.

Hur skulle du vilja utveckla ditt målande i framtiden?

Jag skulle vilja måla på heltid men jag trivs otroligt bra med mitt jobb på WR-IT som IT-tekniker. Ett bättre gäng finns inte och de har ställt upp för mig 200%. Sedan finns det ju alltid saker man vill bli bättre på. Helst av allt vill jag gärna se att fler tar kontakt och vill att jag ska göra omslag till just deras bok men smaken är ju som baken, delad. 😉

Om man vill se mer av din konst, vart ska man gå då?

http://andreasraninger.deviantart.com
https://www.artstation.com/artist/andreasraninger