Det fanns väldigt många bra soundtracks i år. Egentligen skulle jag ha velat ge årets musik till Brutal Legend, för vem kan motstå en musikskatt med över hundra av tidernas bästa rocklåtar. Men då Brutal Legend kom ut förra året så måste jag istället plocka något från årets spel. När det kommer till ljuddesign var det däremot enkelt. Det finns bara ett spel i år som jag upplever har vågat göra något helt nytt i ljudväg. Medan andra vräker på så har de vågat skala av. Och det blev så oerhört mycket mer effektfullt. Jag pratar så klart om ljudbilden i Limbo.
Årets ljuddesign: Limbo – Avskalat tills man ryser
I Limbo finns inget soundtrack. Där finns bara ljud. Ensamma, ensliga, knäckande, sprakande, smällande, ekande, borttappade små ljud. Just för att där inte finns någon ljudmatta så blir ljuddesignen desto mer effektfull. Man sugs in, rycker till när det smäller, vrider sig när det sprakar, och lyssnar efter vartenda litet knaster. Det är bara att gratulera Playdead studios.
Årets musik: Nitin Sawhneys musik i Enslaved.
Då jag inte kan nominera Brutal Legend så får jag ta något annat och som tur är så finns ju soundtracket till Enslaved.
Det var enligt min mening perfekt avvägt. Den stimulerade de avsedda känslorna, och lyfte fram totalupplevelsen, men var aldrig så påträngande att den tog över. Nu är jag lite jävig här, inte bara för att jag gillar spelet, utan för att jag varit en stor fan av Nitin Sawhney i flera år. Han är en brittisk/indisk kompositör som blandar västerländska och asiatiska influenser. Lyssna själv på hans alster på Spotify.
Missa inte de andra bloggarna:
Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen “Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets ljud och musik’: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nikke.
Ja Oskar vad oväntat att vi väljer samma 🙂 Bra val! Enslaved musiken är också riktigt riktigt bra! 🙂
Nu finns det snart inga ursäkter längre för att inte ha spelat Limbo känner jag 🙂
Limbo var ett självklart val. Inget spel i år har en lika betydande ljudmatta för atmosfären.
Är inne lite på Henkes spår… finns det någon som med handen på hjärtat kan säga att de inte har spelat Limbo och ändå ha gott samvete? Så ofta det har dykt upp i diverse kategorier är det väl ett spel alla borde ha skaffat vid det här laget kan man tycka. Det gör trots allt så mycket nytt trots att det är ett så simpelt spel i grunden. 🙂
Ja LIMBO har verkligen fått mycket beröm för sitt ljud (bl. a. av mig). Roligt att Enslaved får lite kärlek också.
@Familjespel: Jag säger det igen (för, vad är det? Tredje gången på raken?) ”Great minds think alike!” 😉
@Henke: Nej.. Du har rätt. Det finns inga ursäkter. Så tanka ner och kör bara!
@NuYu: Precis. Och just det att de vågade vara avskalade, inte bara grafiskt, utan även i ljudbilden, bidrog ännu mer till den förtätande stämningen. Ruggigt bra.
@Lunandrez: Och det är just denna kombination av det (riktigt, riktigt) gamla och det nya som är det geniala i Limbo. Så enkelt. Så snyggt. Måste ha varit en oerhört svår avvägning hos Playdead. Jag hörde att de kapade totalt 75% av allt banmaterial, för att de bara ville ha kvar det bästa. Det är verkligen en ”Kill your darlings” som heter duga. Men det fungerade.
@Micke: Mycket kärlek till Enslaved. 🙂