I den stora spelindustrin finns det en tendens att kopiera fungerande koncept, om och om igen, till leda. Då och då dyker det upp nya innovativa lösningar, men det är nästan alltid bland de små utvecklarna som man finner de riktigt nya greppen. Årets innovation var för min del något oerhört enkelt, men som samtidigt fick allt att bli helt magisk. Jag talar så klart om Limbo.
Årets innovation: Alla dessa nyanser av grått i Limbo.
Ibland behöver en innovation inte vara så stor, för att det ska ge något helt nytt. Att som i Limbos fall, göra världen helt i svart och vitt, är både så enkelt, och så radikalt, att jag är fortfarande är helt förbluffad. Den lille Pojken är själv en helt svart figur, förutom hans glödande ögon. Han är som en skugga, på resa genom dödsskuggans dal.
Visserligen har de använt sig av gamla stapelvaror som parrallaxscrollning, och högupplösta bakgrunder med lagom mycket suddlins i kanterna. Men det spelar ingen roll att just det gjorts förut. Ofta handlar innovation om att ta existerande tekniker, men att applicera dem på ett nytt sätt.
Att Limbo dessutom kan berätta en så bra historia, trots att de medvetet dämpar det narrativa flödet, är om möjligt än mer imponerande. Jag måste gå tillbaka till minnet av Another World på den gamla Amigan, för att finna något liknande. Det är subtilt, det är innovativt och inte minst, genialt.
Missa inte de andra bloggarna:
Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen “Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets innovation’: Aftonstjaerna, BitGarden, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.
Det här har jag bara kört demot av men jag tycker verkligen det är ett sjukt snyggt spel. Tyvärr tilltalade inte gameplayet mig såpass att det blev ett köp. Men jag ser gärna mer spel i denna grafiska design 😉
Playdead Studios lyckas verkligen göra något nytt och annorlunda med sitt Limbo, absolut, de förtjänar all uppmärksamhet. Det må vara lite kort men det är mycket bra så länge det varar i alla fall, lite smått genialiskt ibland.
Åh, Limbo är verkligen ett av 2010:s underverk! Förtjänar helt klart en Årets Innovation-utmärkelse! Tummen upp!
@Aftonstjaerna: Inget köp!? Du missar något. Köp nu! Mååååste köööpa nuuu! 🙂 Skojar bara. Om man inte gillar gameplayet så spelar det ingen roll hur snyggt det är. Men för mig var det ett av årets absoluta upplevelser.
@Lunandrez: Ja, det ska bli intressant och se vad Playdead kan överraska oss med i framtiden.
@Mattias: Precis! 🙂
[…] artikel om Limbos medeltida bakgrund, samt de utmärkelser det vunnit under Årets överraskning, Årets innovation samt Årets […]