GOTY – Årets trend

Det finns självklart ett antal områden man skulle kunna ta gällande  årets trend. Men något som jag verkligen har tänkt på är hur många nya kvalitetsspel som släpps, som samtidigt är mycket små.

Årets trend: Det lilla spelets återkomst.

Under många år har spelen blivit allt större, allt fetare, fått allt större budget, växt sig till värsta mastodonterna. Ingen studio med självaktning vågade släppa något som inte haft en mångmiljonbudget.

I och med den nya digitala distributionen så är allt förändrats. Det finns gott om (mestadels nystartade) utvecklare som tar det lilla formatet på största allvar. Det märker man t.ex. genom den formliga uppsjö av kvalitetsspel som dimpt ner på Xbox Live Arcade i år. Limbo, Splosion man, Shadow Complex (ok, sent 2009, men ändå), Plants vs. Zombies, Super Meat Boy, Deathspank, etc. Men även på andra plattformar, inte minst hos Apple har de små spelen firat ständigt nya triumfer.

Det har gått så långt att vissa mer etablerade studios också satsar på det lilla. T.ex. Double Fine (som förra året släppte det underbara, men inte så väl mottagna Brutal Legend) har sagt att de i framtiden ska satsa på att släppa små spel, men släppa dem oftare. En bra taktik om man inte vill samla alla sina ägg i en korg.

För mig som växte upp på åttiotalet, då alla spel var av det mindre slaget, så är detta goda nyheter. Visst kan jag också uppskatta ett fläskigt mastodontspel. Men ibland vill man bara blåsa bubblor i Bubble Bobble.

Missa inte de andra bloggarna:

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen “Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets trend’: Aftonstjaerna, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

13 comments
  1. Jag älskar verkligen det lilla spelets återkomst! Det funkar ju faktiskt i varenda genre, till och med RPG som brukar vara ruskigt svulstiga. Se bara på Double Fine som du nämnde. För en månad sedan kom de ju ut med det smått underbara Costume Quest. Rekommenderas varmt till den som ännu inte provat det.

    1. Jo, jag har hört mycket gott om Costume Quest.
      Får se till att testa det vid tillfälle.

  2. Helt klart en grym trend! Limbo är ett av de bästa spelen jag spelat i år och den här trenden går lite hand i hand med “Retrotrenden” som en annan blogg utnämnde som årets trend. Älskart!

    1. Ja man får bara hoppas att de fortsätter lika starkt. Men det tror jag. De har upptäckt att här finns utrymme, både för kreativitet och för att tjäna pengar.

  3. En helt fantastisk trend, absolut! Många av de spel jag haft roligast med i år har varit mindre spel. Jag vill citera Monika Gamingmama här:
    “I en allt stressigare vardag så föredrar i alla fall jag kortare spel med spelglädje och innovation till ett billigt pris istället för det dyrare alternativen som man kanske aldrig orkar eller hinner spela igenom.”

  4. Jag vill också citera Gamingmama! Mycket bra sagt där. Spelar också helst kortare, mindre spel. Några av årets bästa titlar har varit just indiespel.

  5. Det här är en trend som jag VERKLIGEN hoppas håller i sig. Så underbart kul att så många kvalitativa småspel och indie har klampat in på marknaden, på allvar!! 😀

  6. En trend som är mycket välkommen, absolut! Nu äger jag ju ingen iPhone eller Android-telefon men jag tycker ju ändå det är kul att det finns de som satsar starkt inte bara till XBLA och PSN, utan även telefoner, när det kommer till de små spelen. En trend som definitivt blivit starkare det senaste året. Gör ju att spel blir mer lättillgängliga, vilket både gynnar folk som redan är gamers, men som också gör att allt fler dras in i det här med gaming, tror jag. En trend som gärna får fortsätta blomstra om ni frågar mig, så länge det inte är på bekostnad av alla mastodontprojekt, de behövs såklart också.

  7. Verkligen en positiv trend som är bra för hela branschen och främjar den lilla utvecklaren, lyfter verkligen fram kreativiteten!

  8. Ja verkligen en trevlig trend!

    Det är de här spelen man spelade liknande på Amigan när man växte upp. Enkelheten och de genomtänkta små spelen går före mastodontproduktioner som ändå floppar! Mer sånt här!

  9. @Ina: Ja, jag måste säga det samma. Flera av de spel jag haft roligast med i år har varit mindre spel.

    @NuYu: Yes! More power to the indies! 🙂

    @Pixelviking: Ja, jag tror att indiescenen inom en allt för kort framtiden kommer att förändra marknaden för alltid.

    @Lunandrez: Jag äger heller inte iPhone, men jag har kompisar som äger dem. Så man har ju sett en och annan spelApp. Så det finns till Apple, Android, XBL, PSN, har Nintendo det också? Det skulle inte förvåna mig om det snart lanserades en stor indiescenleverantör, typ steam till PC. (Kanske redan finns för allt vad jag vet.)

    @Jonas: Det är också mitt hopp. Att pengarna inte ska få styra allt. Så det blir fler som vågar göra kreativa och innovativa lösningar istället för att satsa på ”säkra” kort.

    @Aftonstjaerna: Ja det var en fin tid, C64:an, Atari Xtn, Amiga, min första IBM 8086. Ojojoj… vilka spel det fanns till dem. Men allt var inte bra. Det fanns mycket skräp också. Men man minns guldkornen. Förhoppningsvis väntar fler guldkorn i framtiden.

  10. Om man tittar på XBL’s början 2005/2006 så tyckte jag att det var ganska kul med alla små Arcade titlar som dök upp men det mesta var skräp och kändes inte så genomtänkt. Kändes mer som det var utslängt på marketplace mer som utfyllnad än nånting annat.

    Men som du säger, nu börjar det hända saker på den här fronten och jag välkomnar det varmt 🙂

  11. Håller med! Det känns som en trend som har börjat utvecklas till något riktigt trevligt på senare år och som jag välkomnar med öppna armar. Spelkvalitet måste verkligen inte komma från stora miljonprojekt.

Comments are closed.