Ja det är som att de bara kalkylerat av den föregående filmen. Det trodde jag faktiskt inte om Disney.
Idag, med motion capture är det ju inga problem med att få till naturliga rörelsemönster på tecknad film. Men på den tiden måste de ha tjänat in hundratals med timmar på att bara använda det de redan hade.
[…] 17 januari, 2011 | Author Niklas Förvirrande rubrik va? Jag surfade runt och hittade in till Mumins skärvor. Där hade han lagt upp ett videoklipp där Disney plagierade själv själva. Därav […]
Fast det där känns inte som något direkt avslöjande.
Jag är själv uppvuxen på Disney med alla kortfilmer och, ja, även alla långfilmer såklart och jag har alltid upplevt de bekanta rörelsemönstrena mer som en hyllning och en liten flirt med de som är insatta i Disney.
Att tro att det är någon form av lathet känns inte helt genomtänkt med tanke på det enorma jobb de la ner på filmerna. Fram till 90-talet så var ju varje frame i stort sett handritad.
I sånt fall är ju Lejonkungen-ripoffen värre, sådär på riktigt.
Nej jag skulle inte vilja beskriva det som lathet. Snarare känns det som om de hade en begränsad budget och var tvungna att skära kostnader överallt. Jag säger inte heller att det är fel. Det är mer en kul grej att upptäcka.
Intressant tanke med att mer se det som en hyllning. Men då brukar man ju använda vissa klipp, inte hela långa dansscener med exakt samma koreografi.
På vilket sätt ser du Lejonkungen som en rippoff? (Förutom att den följer Campbells monomyt nästan slaviskt.)
@Johannes: Där ser man. Hade ingen aning om att det fanns en Japansk Lejonkung femton år innan Disney gjorde sin version. Om man kollar på karaktärerna och olika scenerier ser det verkligen ut som en ren rippoff. Inte speciellt snyggt.
Samtidigt är ju båda baserade, på ett mycket mer grundläggande plan, på Campbells ”Hjältens resa”. Men det är ju inget konstigt eftersom majoriteten av världens sagor på ett eller annat sätt följer dess regler. Frågan är snarare vilken variation de arbetar med, och i detta fall är Lejonkungen otrevligt lik Kimba.
Jag kan bara tala för mig själv. Men om jag som författare skulle rippa så mycket rakt av från en annan story så skulle jag skämmas. Om jag fick en liknande idé skulle jag tvärt om ändra en massa saker, just för att distansera mig från den andra versionen.
Kul klipp! 🙂 Som synes i klippet så är det mycket dansscener representerade. Eftersom dans innebär många olika, och komplicerade rörelser i alla möjliga vinklar att animera, använde man förr en teknik kallad rotoscoping. Rotoscoping går ut på att man filmar scenen “på riktigt” och sedan ritar bildruta för bildruta ovanpå det filmade materialet. Som att kalkera en teckning, fast i det här fallet en hel animationssekvens – En primitiv form av mo-cap, typ. 🙂 Gissar att detta var en rätt dyr och omständig process, så man förstår ju ifall de tog varje chans de hade att återvinna grejorna. 😛
Haha, det är ju exakt samma rörelsemönster i alla exemplen. Vilket fusk! 😛
Ja det är som att de bara kalkylerat av den föregående filmen. Det trodde jag faktiskt inte om Disney.
Idag, med motion capture är det ju inga problem med att få till naturliga rörelsemönster på tecknad film. Men på den tiden måste de ha tjänat in hundratals med timmar på att bara använda det de redan hade.
Haha, den här videon ska vi sprida =)
[…] 17 januari, 2011 | Author Niklas Förvirrande rubrik va? Jag surfade runt och hittade in till Mumins skärvor. Där hade han lagt upp ett videoklipp där Disney plagierade själv själva. Därav […]
Fast det där känns inte som något direkt avslöjande.
Jag är själv uppvuxen på Disney med alla kortfilmer och, ja, även alla långfilmer såklart och jag har alltid upplevt de bekanta rörelsemönstrena mer som en hyllning och en liten flirt med de som är insatta i Disney.
Att tro att det är någon form av lathet känns inte helt genomtänkt med tanke på det enorma jobb de la ner på filmerna. Fram till 90-talet så var ju varje frame i stort sett handritad.
I sånt fall är ju Lejonkungen-ripoffen värre, sådär på riktigt.
Nej jag skulle inte vilja beskriva det som lathet. Snarare känns det som om de hade en begränsad budget och var tvungna att skära kostnader överallt. Jag säger inte heller att det är fel. Det är mer en kul grej att upptäcka.
Intressant tanke med att mer se det som en hyllning. Men då brukar man ju använda vissa klipp, inte hela långa dansscener med exakt samma koreografi.
På vilket sätt ser du Lejonkungen som en rippoff? (Förutom att den följer Campbells monomyt nästan slaviskt.)
Tack för att du visade oss klippet! 😀
Helt fantastiskt underhållande.
Det var det här jag syftade på:
http://www.kimbawlion.com/rant2.htm
Det är väl ingen stor grej egentligen med tanke på att nästan alla Disneys filmer bygger på en gammal historia.
@Tommy Håkansson: My pleasure. 🙂
@Johannes: Där ser man. Hade ingen aning om att det fanns en Japansk Lejonkung femton år innan Disney gjorde sin version. Om man kollar på karaktärerna och olika scenerier ser det verkligen ut som en ren rippoff. Inte speciellt snyggt.
Samtidigt är ju båda baserade, på ett mycket mer grundläggande plan, på Campbells ”Hjältens resa”. Men det är ju inget konstigt eftersom majoriteten av världens sagor på ett eller annat sätt följer dess regler. Frågan är snarare vilken variation de arbetar med, och i detta fall är Lejonkungen otrevligt lik Kimba.
Jag kan bara tala för mig själv. Men om jag som författare skulle rippa så mycket rakt av från en annan story så skulle jag skämmas. Om jag fick en liknande idé skulle jag tvärt om ändra en massa saker, just för att distansera mig från den andra versionen.
Kul klipp! 🙂 Som synes i klippet så är det mycket dansscener representerade. Eftersom dans innebär många olika, och komplicerade rörelser i alla möjliga vinklar att animera, använde man förr en teknik kallad rotoscoping. Rotoscoping går ut på att man filmar scenen “på riktigt” och sedan ritar bildruta för bildruta ovanpå det filmade materialet. Som att kalkera en teckning, fast i det här fallet en hel animationssekvens – En primitiv form av mo-cap, typ. 🙂 Gissar att detta var en rätt dyr och omständig process, så man förstår ju ifall de tog varje chans de hade att återvinna grejorna. 😛
Just de ja. Rotoscoping. Det har du helt rätt i. 🙂
Eric Chahi använde ju den tekniken när han skapade Another World. Kolla från 4:40 och framåt. (Se hela dokumentären egentligen, mycket intressant.)
[…] rubrik va? Jag surfade runt och hittade in till Munins skärvor. Där hade han lagt upp ett videoklipp där Disney plagierade själv själva. Därav […]